perjantai 8. maaliskuuta 2013

opetus

Opetus alkaa, kuten jo moneen kertaan olen maininnut, kohdallani ensi viikolla. Olen valmistautunut tällä kertaa vähän vähäisesti, koska kurssi on tuttu ja materiaali on omani, jota olen käyttänyt vuosia. Toteutus on poikkeava edellisista vuosista. Aiemmin kurssi on ollut lukukauden (kaksi periodia) mittainen, mutta koska palasin vasta kesken lukukauden, se on tällä kertaa vain yhden periodin mittainen. Luennoissa toimin niin, että kolmen sijaan tunteja on neljä - viittä saati kuutta en viitsinyt sulloa viikkoon, joten käyn asiat läpi korkeammalla abstraktiotasolla ja oletan että opiskelijat tekevät enemmän työtä luentojen ulkopuolella. Tämä on kaksipiippuinen juttu, mutta aikataulu ei valitettavasti anna paljoa muuhun mahdollisuuksia.

Elämä Suomessa on nyt alkanut vakiintua uomiinsa. Aloitimme eilen vaimon kanssa uuden yhteisen harrastuksen. Tai oikeastaan koko perheen. Nimittäin pojat ovat harrastaneet Taekwondoa noin puolisen vuotta Singaporessa. Suomeen palattuamme halusimme että heillä on mahdollisuus jatkaa tätä harrastusta, ja löysimmekin melko läheltä seuran jossa se on mahdollista. Seuralla on kaksi kertaa viikossa koko perheelle soveltuvat treenit, joten pääsimme poikien kanssa yhdessä treenaamaan eilen. Olisimme itseasiassa aloittaneet jo viikko sitten, mutta koska olin flunssainen, se lykkääntyi. Vanhempi poika sai myös tennistunnit maanantaille ja keskiviikolle. Olen itse suhtautunut jokseenkin nuivasti alakoululaisten intensiiviseen harrastamiseen, pidän sellaista huonona noin ylipäänsä lapselle. Toisaalta,  poika tuntuu kovasti tykkäävän kummastakin harrastuksesta eikä osoittanut mitään protestia tämän johdosta. Jos tuntuu että kiinnostus ei riitä, niin sitten täytyy vaan lopettaa.

Olen enemmän kiinnostunut ensi vuoden opetuksesta kuin tästä keväästä, joka tulee olemaan jonkinlainen aiemman työni päätöskurssi. Syksyn alkuun tulee sijoittumaan Matemaattinen logiikka. Jännitän aihetta hieman, koska vaikka se on enemmän omaa alaani tietyssä mielessä, sen painotukset tulevat olemaan toiset kuin mihin olen tähän mennessä perehtynyt. Karkeastiottaen painotuksia voidaan ottaa muutamia.

Malliteoreettinen painotus painottaa matemaattista logiikkaa siten, että keskiössä on se tosiasia, että logiikan väittämät ovat mielekkäitä aina suhteessa johonkin struktuuriin, josta väittämät jotakin sanovat. Formalistinen painotus taas painottaa logiikan kaavoja merkkijonoina, ja erilaisia logiikoita tarkastellaan sen mukaan, minkälaisten sääntöjen pohjalta näiden kaavoja voidaan muodostaa ja miten näiden semantiikat voidaan määritellä. Todistusteoreettinen painotus taas lähtee siitä, että pyritään dekonstruoimaan (!?!?) se, miten todistuksia ylipäänsä voidaan tehdä, mitä voidaan todistaa ja niin edelleen. Muitakin vaihtoehtoja on.

Toki kaikki näkökulmat on otettava mukaan tällaisella kurssilla. Se tehtävä ei tule olemaan helppo, koska luentotunteja on vain neljä viikossa. Jokin painotus pitää siis valita. Opiskelijoita ei onnekseni tule olemaan kovin paljoa, ehkä tusinan verran tai hieman enemmän.

Ei kommentteja: