keskiviikko 26. joulukuuta 2012

56 päivää eli Trooppinen Joulu.

Vietimme joulun hieman perinteistä poiketen, koskapa olemme tropiikissa. Vaimon sisko toi tänne joululaatikoita, mutta säilymiskysymyksen vuoksi jouduimme syömään ne jo 20. päivä. Söimme siis jouluaterian neljä päivää etuajassa. Joulusaunassa kävimme viikonloppuna, pari päivää etuajassa.

Jouluaattona söimme aamulla puuron ja suuntasimme vesipuistoon. Hinta on korkea verrattuna subventoituihin Swimming Complexeihin, mutta tarjontakin on kova. Liukumäkiä on useampia ja lisäksi oli aaltoallas, jossa aallot olivat selkästä kovimma mitä olen kokenut missään vesipuistossa. Renkaalla istuen aallot kirjaimellisesti heittivät rantaan. Nuorempi poika tykkäsi kovasti, ja aallokko olikin pelastus siltä harmilta joka meinasi tulla siitä että poika oli liian pieni hurjimpiin liukumäkiin. Isompi kävi läpi kaikki ne kohteet joihin pääsi, ainoastaan yksi kohde oli vain yli 140 senttisille. En käynyt siinä kyllä itsekään. Vesipuistossa vierähtikin koko päivä, ja kun pääsimme kotiin myöhään illalla, Joulupukki oli jättänyt lapsille säkillisen lahjoja eteiseen.

Joulupäivänä tähtäsimme astetta isompaan puistoon, ihan ulkomaille saakka eli Malesia Legolandiin. En ollut koskaan ennen käynyt Malesiassa. Matka oli helppo mennessä, metrolla Kranjiin, sieltä SBS:n bussilla Johoriin, ja rajamuodollisuuksien jälkeen löytyikin heti juuri oikea bussi. Ovelta Legolandin portille matka kesti noin kaksi tuntia. Lippuja sai jonottaa jonkin verran, mutta olimme melkolailla heti kymmeneltä sisällä. Kiersimme suunnilleen kaikki isommat vuoristoradat, leikkipaikan ja kävimme hampurilaisilla. Nuoremmalta pojalta irtosi jo toinen hammas hampurilaista syödessä; poika ilmeisesti nielaisi hampaan ruoan mukana. Legolandissakin oli vain yksi laite johon nuorempi ei päässyt ja vanhempi pääsi käytännössä kaikkiin. Lopuksi kävimme vielä rakentelemassa autoja ja kisaamassa niillä ja kotiin suuntasimme kuuden maissa.

Olimme suunnitelleet menomatkan huolellisesti, mutta paluumatkalla tuli hieman miettimistä, koska en ollut kirjoittanut bussien aikatauluja ylös, verkkoyhteys ei toiminut, eikä aikatauluja ollut pysäkeilläkään. Päädyimme ottamaan taksin 2nd Linkin raja-asemalle ja saimme sieltä pienen odottelun jälkeen Causeway Linkin bussin. Pienten rajaodottelujen jälkeen matka sujui yllättävän hyvin, ja kävimme Bukit Batokissa syömässä. Kotona olimme noin yhdeksältä, ja koko porukka meni nukkumaan melkein heti.

Joululahjoja pojat pääsivätkin tutkimaan kunnolla vasta tänä aamuna. Vanhemman pojan suosikkilahja oli Airhogs Hover Assault. Kokeilimme sitä aamulla kotosalla, mutta ohjaus on sen verran herkkä ja vauhti suuri, että eteiskäytävä osoittautui liian ahtaaksi. Kyseessä on siis helikopteri/auto hybridi.  Laite on melko nerokas. Siinä on kaksi roottoria, jotka pyörivät eri suuntiin saman akselin ympäri, tämä tuottaa kaiken liikkeen. Ohjaus tapahtuu samanlaisella ohjaimella kuin RC-autoilla, säätö säätää roottorien suhteellista pyörimisnopeutta. Roottorien akseli on hieman kallellaan eteenpäin, ja tämän vuoksi auto liikkuu normaalisti eteenpäin. Lentomoodissa nopeus kasvaa sen verran, että noste nostaa auton hetkeksi ilmaan. Lisäksi autossa on neljä jousikäyttöistä muovista "rakettia", jotka voi laukaista kauko-ohjaimesta. Poika oli aivan onnesta soikeana tällaisen lelun kanssa.

Nuorempi poika sai pari erillistä Green Science- sarjan pakettia. Poika oli toivonut Green Science Perunaa, mutta sitä ei valitettavasti saanut kaupoista täällä. Lupasin pojalle että voimme tehdä kotitekoisen pariston perunasta tai sitruunasta hieman myöhemmin. Pojat, ja varsinkin nuorempi, ovat olleet kovasti innoissaan Sick Science!-videoista, joita olemme katselleet youtubesta (kiitos muuten vinkistä, en muista kuka sitä suositteli).

Näiden lisäksi oli muutama muu paketti, mutta nämä selvästi olivat joulun hittilahjat. Nuorempi poika vannotti että meidän pitää idättää siemeniä (toinen Green Science- paketti sisälsi välineet erilaisten kasvien kasvuympäristöjen simuloimiseen) heti illalla.

Tänään palasin töihin vain huomatakseni että työtietokoneeni oli hajonnut. Siihen ei tule virtaa. Kahdeksannen kerroksen ylläpidon toimiston ovet ovat lukkossa ja ylläpito on evakossa - missä, sitä en oikein tiedä. Otin käyttööni toisen koneen, mutta minulla ei ole tähän admin-oikeuksia. Jostain syystä jota en täysin ymmärrä, virtuaaliverkon laittaminen pystyyn vaatii admin-oikeudet ja ilman virtuaaliverkkoa en voi käyttää versionhallintaa, mikä tarkoittaa etten pääse papereihin ja koodiin käsiksi. Tässä siis on hyvää aikaa kirjoittaa tyhjänpäiväisiä jouluaiheisia tekstejä kuten tämä.